« La fabulosa “ânerie” | Inici | Notes d’estiu (1): Retocant Tiepolo »
Congrés del PSC (i 5): el valor de parlar, el valor d’escoltar
Per Raimon Obiols | 21 July, 2008

En una nota a Facebook, el meu amic Jordi del Río cita Winston Churchill: “Es necessita valor per a posar-se dret i parlar, però encara se’n necessita més per a seure i escoltar”. A mi em sembla que en el 11è congrés del PSC, que va concloure ahir, hi va haver un parell de coses que cal destacar, perquè (per dir-ho d’acord amb la citació churchilliana) van mostrar el “valor de parlar” i el “valor d’escoltar“.
El “valor de parlar” el va tenir el president Montilla en el seu discurs de cloenda del congrés, que jo no tinc cap mena de dubte en qualificar de determinant. Ja sabeu que a vegades m’he queixat (i seguiré fent-ho) de la tendència als excesssos de la concentració i la privatització del poder en les cúpules i els lideratges dels partits; i que insisteixo en la necessitat vital d’obrir al límit del possible la deliberació i la participació, si volem mantenir vius els partits, i la pròpia democràcia… Dit això, noblesse oblige: cal afirmar amb rotunditat que les fermíssimes i contingudes posicions expressades ahir per Montilla representen un fet inèdit, que en el PSC d’altres èpoques, de direcció molt més multicèfala, simplement no hauria estat possible. La força compacta sorgida del congrés del PSC és un fenomen que s’expressa en un sentit d’afirmació de les esperances i aspiracions del conjunt de la societat catalana: és, en aquest sentit, una força imparable. És per això que considero que el discurs d’ahir de Montilla representa una fita positiva d’una extraordinària importància en la nostra trajectòria estratègica.
El “valor d’escoltar” el mostraren tots els delegats i delegades del congrés. I no em refereixo al fet que vam tenir d’escoltar-nos els uns als altres durant moltes hores (cosa que és habitual en tots els congressos i que no revesteix cap valor en especial). Parlo d’una resolució aprovada pel congrés, la relativa a l’impuls d’una “Conferència Oberta“, que prèn, des del meu punt de vista, un gran interés de novetat, d’anticipació de noves formes de deliberació i de connexió entre política i societat civil. Aprovar aquesta resolució, que significa que un partit que guanya eleccions i administra extenses quotes de govern, es compromet a “seure i escoltar“, és un acte de valor considerable, que cal reconèixer. El valor d’un partit que vol>> superar qualsevulga tendència a l’autocomplaença o al triomfalisme, i es disposa i s’ exposa a un debat obert, amb tots aquells sectors i persones de la societat catalana que volguin participar.
Pot llegir-se, en la resolució aprovada, una descripció del que són les intencions i els temes proposats per a aquesta “Conferència Oberta“:
“Veiem aquest esdeveniment com l’ocasió d’ una gran consulta a la societat, a través d’una deliberació compartida entre els socialistes i un ample conjunt d’exponents de la vida social, cultural, econòmica i política de Catalunya. Com una resposta operativa del PSC al repte d’impulsar i construir noves formes de relació entre societat i política. Com una manifestació de la voluntat d’obrir el nostre partit al debat permanent amb la societat, oferint un espai compartit de reflexió i participació.
Creiem que aquesta Conferència Oberta pot tenir els següents objectius:>>
* Avançar en el projecte i l’acció del catalanisme d´esquerres, del qual creiem que el PSC és l´eix central;
* Donar un nou impuls a les idees i l’acció del socialisme i de les esquerres, en funció dels canvis de la nostre societat i dels nous reptes del segle XXI;>>
* Reforçar una majoria social i política de progrés a Catalunya, i ampliar els suports a la majoria d’Entesa catalanista i de progrés.
En aquest Congrés Obert volem reflexionar i debatre sobre tres grans àmbits de qüestions:
* La visió estratègica de la Catalunya del propers anys (autogovern, unitat civil, cohesió social, desenvolupament econòmic, equilibri territorial, sostenibilitat);
* La relació entre societat i política (deliberació oberta i participativa, activisme a la xarxa, relació moviments socials-partits);
* Les noves perspectives federadores a Catalunya, Espanya i Europa.
Hi ha molts ciutadans i ciutadanes disposats a donar temps, coneixements i esforç a una causa política col·lectiva. Demanen, a canvi, implicació, disponibilitat, coherència i responsabilitat. Aquest és el nostre repte.>> Volem imaginar i construir, amb tots els homes i dones de Catalunya que vulguin fer-ho amb nosaltres, les idees i l’acció que facin realitat la gran Catalunya possible del segle XXI, una Catalunya de tothom, lliure, pròspera i justa“.
És una gran aventura que comença.
Categories: Convenció pel Futur, General, Política catalana, Socialisme | 5 Comentaris »
July 21st, 2008 a les 20:54
Et felicito amic meu, ens felicitem tots plegats, crec, per entendre que són els valors els que inspiren tota tasca política i entre ells els de saber entendre a la societat. També per un encàrrec i la responsabilitat que representa, per l’aportació vital a la política entesa en clau de servei. Enhorabona.
July 21st, 2008 a les 21:14
Certament encoratjador el discurs d’ahir, em vaig sentir com imagino us vareu sentir tots vosaltres fa trenta anys, ganes de voler treballar tots junts, i quan dic tots em refereixo a cada un dels militants, simpatitzants i/o interessat en la política; i sé que aquest cop serà així.
Enhorabona a tots, i espero amb fruïció l’hora d’escoltar, atendre i transformar.
July 21st, 2008 a les 23:09
Bona descripció del que hem sentit molts i moltes. Per a mi ha estat el primer congrés com a militant, i tal com alguns m’han dit, m’he sentit part d’un fet històric, suposo com el que descriviu de fa 30 anys.
Enhorabona a tots plegats. Tenim una oportunitat històrica que no podem desaprofitar, hem d’exercir la màxima responsabilitat per Catalunya.
Moltes gràcies
July 22nd, 2008 a les 10:19
Absolutament d’acord amb els valors de parlar i d’escoltar que cites. Un tercer valor que podriem atribuir al Congrés és, en la meva opinió, el de la maduresa que permet valorar la importancia de la unió . Aquesta és una eina que permet fer moltes coses…
July 25th, 2008 a les 12:46
Felicita al Jordi del Rio. L’article en qüestió és molt lúcid.